http://www.apodimos.com/arthra/Sept_2004
Διαβάζοντας την «ΠΡΩΤΗ On line» εφημερίδα της 28 ΙΟΥΛ. 2004 της Βόρειας Ελλάδος σταθήκαμε στην συνέντευξη της κ. Ελένη Γλύκατζη – Αρβελέρ που δημοσίευσε και την οποία και θα σας παρουσιάσουμε πιο κάτω διότι τοποθετήθηκε για το τι γίνεται στην πράξη στην Ελληνοορθοδοξία, το κλίμα του ελληνισμού στο εξωτερικό, για την συμμετοχή του ονόματος της για την θέση της Προεδρίας της Δημοκρατίας . Μπορεί όλοι να μην γνωρίζουν την κ. Ελένη Γλύκατζη – Αρβελέρ αλλά ο απόδημος ελληνισμός την γνωρίζει καλά. Για αυτό τον λόγο θα παρουσιάσουμε το Βιογραφικό της για όσους δεν την γνωρίζουν .
Η Ελένη Γλύκατζη – Αρβελέρ είναι
v Καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης,
v Διευθύντρια του Κέντρου Έρευνας Βυζαντινής Ιστορίας και Πολιτισμού και της Χριστιανικής Εγγύς Ανατολής του Πανεπιστημίου της Ευρώπης,
v Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών.
v Διετέλεσε πρύτανης της Ακαδημίας,
v Καγκελάριος των Πανεπιστημίων Παρισίων,
v Πρόεδρος του Εθνικού Κέντρου Τεχνών και Πολιτισμού «Ζορζ Πομπιντού».
v Είναι πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Εθνικού Θεάτρου Ελλάδας.
v Επίτιμη διδάκτορας των πανεπιστημίων Λονδίνου, Βελιγραδίου, Νέας Υόρκης, Nouveau Brunswick (Καναδάς), Λίμας, Αμερικανικού Πανεπιστημίου Παρισίων, Ανώτατης Σχολής Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών Αθηνών, Χάρβαρντ, Χάιφας (Ισραήλ).
v Αντεπιστέλλον μέλος της Ακαδημίας Αθηνών και μέλος της Βρετανικής Ακαδημίας, της Βασιλικής Ακαδημίας Βελγίου, της Ακαδημίας Βερολίνου και της Ακαδημίας Επιστημών της Βουλγαρίας.
v Έχει διδάξει ως επισκέπτρια καθηγήτρια σε πολλά πανεπιστήμια, μεταξύ των οποίων και στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ.
v Έχει επίσης τιμηθεί με μεγάλες διεθνείς διακρίσεις.
Και στο ερευνητικό και συγγραφικό της έργο περιλαμβάνονται «Το Βυζάντιο και η Θάλασσα» 1966, «Μελέτες για τη διοικητική και κοινωνική διάρθρωση του Βυζαντίου» 1971, «Πολιτική ιδεολογία της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας» 1975 (ελλ. έκδοση 1977), «Βυζάντιο: η χώρα και τα εδάφη» 1976, «Η Σμύρνη ανάμεσα σε δύο τουρκικές κατοχές» 1975, «Η διασπορά στο Βυζάντιο. Η Περιοχή του Μαρμαρά» 1995, «The Making of Europe» 2000, κ.ά.
Η ΣΥΝΤΕΥΞΗ στην ΠΡΩΤΗ On Line.
Από την αρχή της συζήτησης που είχαμε με την καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης στη Γαλλία, κ. Ελένη Γλύκατζη – Αρβελέρ, μας έδωσε το ερέθισμα για τα θέματα που θα μπορούσαμε να θίξουμε κατά την πρόσφατή της επίσκεψη στον Έβρο. Έτσι με την αρχή να γίνεται με το «αυτοκρατορικό κτίσμα» της Παναγίας της Κοσμοσώτηρας και την προσοχή που θα πρέπει να δοθεί από την Πολιτεία για τη διαφύλαξή του, φτάσαμε να συζητάμε για τη σχέση του σύγχρονου Έλληνα με την αρχαιότητα και το Βυζάντιο, για την πορεία του ελληνισμού στην Ευρώπη, μια πορεία που την χαρακτήρισε ως άσχημη, αλλά και τη σχέση που θα πρέπει να έχουν οι άνθρωποι των γραμμάτων με την πολιτική. Τέλος η κ. Αρβελέρ, όταν θίξαμε το θέμα της πιθανότητας να καταλάβει το αξίωμα της Προεδρίας της Δημοκρατίας, επέμεινε στο χαρακτηριστικό επιχείρημα πως ακόμη δεν έχει κάνει το στρατιωτικό της, κάτι που αφήνει ελλιπές το βιογραφικό της.
ΠΡΩΤΗ On line : Έχετε επισκεφθεί κι άλλες φορές την περιοχή μας, κ. Αρβελέρ;
Για δεύτερη φορά έρχομαι στην Αλεξανδρούπολη. Στην ευρύτερη περιοχή όμως έρχομαι συχνότατα. Εκείνο που με ενδιέφερε και την πρώτη και τη δεύτερη φορά, ήταν να πάω να δω την Κοσμοσώτηρα των Φερών.
ΠΡΩΤΗ On line : Για ποιο λόγο υπάρχει αυτή η επιθυμία;
Είναι ένας ναός από τους πιο επίσημους της βυζαντινής αυτοκρατορίας για δύο λόγους. Όχι μόνο γιατί την έκτισε ένας Κομνηνός, μιλώ για τον Ισαάκιο τον Κομνηνό, αλλά γιατί αρχιτεκτονικά είναι ίσως ένα από τα κτίσματα που λύνει το πρόβλημα ενός τρούλου, που έχει υπέρμετρο βάρος. Για να μπορέσει ακριβώς αυτό το βάρος να κρατηθεί, έχουμε τους περίφημους διπλοκίονες της Κοσμοσώτηρας. Ενώ στην Αγια-Σοφιά έχουμε τα ημιθόλια και στην Παχωρίτισσα της Άρτας έχουμε τις προεξοχές με δύο κιονίσκους οι οποίοι κρατούν τον τρούλο. Οπότε θέλω να δω τι κάνανε οι συνάδελφοί μου και αν ποτέ ανέσκαψαν για να βρουν τον τάφο του Ισαακίου Κομνηνού, ο οποίος βρίσκεται εκεί. Και αν η περίφημη εικονογράφηση της τοιχογραφίας με την οικογένεια των Κομνηνών έχει αξιοποιηθεί όπως χρειάζεται.
ΠΡΩΤΗ On line : Επιβεβαιώνετε κι εσείς επομένως ότι έχουμε έναν τεράστιο θησαυρό εδώ στην περιοχή μας.
Απολύτως. Και σε αυτή την Κοσμοσώτηρα, ακριβώς δίπλα στο τρίπτυχο του Ιερού, προς τα πίσω, έχετε ένα κεραμοπλαστικό κόσμημα με τον αυτοκρατορικό αετό. Ο οποίος βυζαντινός αυτοκρατορικός αετός δεν είναι δικέφαλος. Είναι ο μονοκέφαλος ρωμαϊκός αυτοκρατορικός αετός και είναι ο αετός των Κομνηνών. Έχετε, πολύ απλά, ένα αυτοκρατορικό κτίσμα.
ΠΡΩΤΗ On line : Πράγμα που σημαίνει;
Ότι καλά θα έκανε η πολιτεία να ενδιαφερθεί για την αυτοκρατορία και να μην αφήσει μόνο την Εκκλησία να ενδιαφέρεται γι’ αυτό.
ΠΡΩΤΗ On line : Θεωρείτε ότι η Εκκλησία ενδιαφέρεται αρκετά για το ναό αυτό;
Δεν ξέρω αν ενδιαφέρεται αρκετά. Εγώ όταν την είχα επισκεφθεί είχα δει ότι υπήρχαν μέσα κεριά. Όλα αυτά τα κεράκια με τις αναθυμιάσεις και τις αναλάμψεις είχαν καταμαυρίσει τον τρούλο. Δεν είναι πράγματα αυτά. Νομίζω ότι οι Θρακιώτες, που έχετε και τα μέσα, όλες τις δυνατότητες και την επιθυμία για καλύτερη παρουσίαση της πατρίδας σας, θα έπρεπε να χτίσετε ένα παρεκκλήσι για τους κατοίκους και να αφήσετε την Κοσμοσώτηρα να ανασκαφεί, να αναστηλωθεί. Υπάρχουν επομένως κατ’ εμέ προβλήματα, σύμφωνα με αυτά που είδα την τελευταία φορά που επισκέφθηκα το ναό. Η Εκκλησία να ανακατευτεί εκεί όπου υπάρχει το εκκλησίασμα. Για τα αρχαία κτίσματα, τα βυζαντινά ίσως, η Πολιτεία και το Πανεπιστήμιο, εννοώ η Ακαδημαϊκή και η αρχαιολογική κοινότητα, θα έπρεπε να ενδιαφερθούν για όλη αυτή την αποκατάσταση.
ΠΡΩΤΗ On line : Το Βυζάντιο αποτελεί ένα τεράστιο κεφάλαιο της ιστορίας, είναι όμως ταυτόχρονα και μία περίοδος που δέχεται μεγάλη και πολλές φορές επικριτική κριτική…
……. κακώς!
ΠΡΩΤΗ On line : Γιατί κακώς;
Γιατί οι Έλληνες είναι ο μόνος λαός που δεν ελευθέρωσε την κοιτίδα του Γένους, δηλαδή την Κωνσταντινούπολη. Και γι’ αυτό νόμισαν ότι κάνοντας την Αθήνα πρωτεύουσα θα έπρεπε να βάλουν τη μεγάλη αίγλη του Περικλή και να θεωρηθούν οι Ρωμιοί ως απόγονοι κατ’ ευθείαν του Περικλή και να ξεχαστεί το επίτευγμα της Ρωμιοσύνης, γιατί αυτό είναι το Βυζάντιο, που ήταν για 1.000 χρόνια αυτοκρατορία παγκόσμια. Όλο αυτό το σύμπλεγμα απέναντι στο Βυζάντιο οφείλεται στο ότι έφυγαν μακριά και δεν κατάφεραν να σταθούν στην Πόλη, που ήταν η κοιτίδα του Γένους. Είναι ο μόνος βαλκάνιος λαός που δεν ελευθέρωσε την κοιτίδα του Γένους, την Κωνσταντινούπολη. Και έτσι κάνοντας την Αθήνα, που ήταν το 1830 ένα λασποχώρι, πρωτεύουσα και θεωρώντας ότι πρέπει να σταθούμε στη δόξα του Περικλή και «πηδώντας» πάνω από 1.000 χρόνια βυζαντινής αυτοκρατορίας και μεγαλείου και αίγλης, φτάσαμε στα συμπλεγματικά πράγματα τα οποία φαίνονται άλλωστε και από το είδος της παιδείας που έχουν οι Έλληνες.
ΠΡΩΤΗ On line : Τι είδους παιδεία έχουν οι Έλληνες κ. Αρβελέρ; Τι εννοείτε μ’ αυτό που λέτε;
Εννοώ ότι στα σχολεία όλοι μας μιλούν για την αρχαιότητα. Έχουμε και αρχαία κείμενα από τον Όμηρο μέχρι τον Ξενοφώντα. Την ίδια στιγμή δεν έχουμε κανένα βυζαντινό κείμενο που να διδάσκεται στο σχολειό. Ενώ στα σπίτια γυρίζουμε και ακούμε για τον άγιο Νικόλαο, για την Εκκλησία, για τα πανηγύρια, για όλα αυτά. Όλη μας η ζωή, η εσωτερική και η παράδοση είναι χριστιανο-βυζαντινή, αν μπορώ να την πω έτσι, ενώ όλη μας η παιδεία είναι ελληνοκλασική. Άρα έχουμε ένα σύμπλεγμα το οποίο θα πρέπει κάποτε να αναζητηθεί και να μελετηθεί για να μπορέσουνε τα παιδιά να έχουν μία γνώση της ιστορικής συνέχειας, η οποία πρέπει να είναι και μία παράδοση αδιάκοπη. Η γλώσσα είναι αυτή που μας συνδέει με την αρχαιότητα, αλλά οπωσδήποτε η θρησκεία, η παράδοση, η καθημερινότητα μας συνδέει με το Βυζάντιο. Κάποτε θα πρέπει να συμπληρωθούν αυτά τα δύο.
ΠΡΩΤΗ On line : Να φτάσουμε δηλαδή και στην πράξη στην Ελληνοορθοδοξία.
Όχι! αυτά είναι για να μας χωρίσουν από τους άλλους. Τι κάνετε με τους Έλληνες που είναι καθολικοί, προτεστάντες, εβραίοι, μουσουλμάνοι; Οπότε ελληνοορθοδοξία, όχι. Είναι μία μορφή βασική βέβαια της ελληνικότητας, αλλά θα πρέπει να πω ότι η ελληνικότητα είναι κάτι παραπάνω από μία προσκόλληση σε ένα δόγμα μόνο. Όταν βάζεις την Ορθοδοξία μέσα, φτάνουμε εκεί. Να πεις ελληνοχριστιανοσύνη, να το καταλάβω.
ΠΡΩΤΗ On line : Θα μας μεταφέρετε το κλίμα του ελληνισμού στο εξωτερικό; Πως πάει αυτό το κομμάτι;
Άσχημα!
ΠΡΩΤΗ On line : Γιατί το λέτε αυτό;
Για δύο λόγους. Να σας πω για τα πανεπιστήμια που ξέρω. Έρχονται τα παιδιά που έχουν αποτύχει εδώ…
ΠΡΩΤΗ On line : …αυτός είναι ο κανόνας.
Λοιπόν, ανεβαίνουν επάνω για να πετύχουν. Είναι πιο εύκολα επάνω;
ΠΡΩΤΗ On line : Τα καταφέρνουν όμως.
Εμένα μου λέτε; Οι τελευταίοι της παρέας σε όλα τα γαλλικά πανεπιστήμια είναι Έλληνες. Οι τελευταίοι. Δηλαδή η ντροπή των φοιτητών είναι οι Έλληνες. Μόνο όσοι έχουν τελειώσει εδώ και έρχονται για μεταπτυχιακές σπουδές είναι καθώς πρέπει. Επαναλαμβάνω ότι όσοι έρχονται επειδή οι γονείς τους έχουν πέντε δεκάρες και δεν πετύχανε εδώ, είναι οι χρόνιοι φοιτητές οι οποίοι δεν έχουν καμία επίδοση. Αυτά να τα σταματήσουμε, ότι είμαστε οι καλύτεροι της παρέας.
ΠΡΩΤΗ On line : Ο άλλος λόγος ποιος είναι;
Είναι το άλλο μέρος του ελληνισμού που μετανάστευσαν για λόγους οικονομικούς. Οπότε, ώσπου να βρούνε μια θέση στον ήλιο περνάει ο καιρός. Να μην έχουμε ψευδαισθήσεις για το τι κάνουν οι Έλληνες έξω. Μοχθούν, όπως όλοι. Και όταν μοχθήσουν και ενταχθούν όπως πρέπει μέσα στις κοινωνίες εκεί, διαπρέπουν. Αλλά χάρις στο μόχθο τους και την προσπάθειά τους. Όχι σε τίποτε άλλο.
ΠΡΩΤΗ On line : Στην Ελλάδα πως βλέπετε την κατάσταση; Το μέλλον της;
Για εδώ δεν μπορώ να πω τίποτε. Η Ελλάδα είναι ένα ισότιμο μέλος σε όλη την Ευρώπη, με ισάξια παράδοση, με ισάξια παραγωγή, με ισάξιο πολιτισμό. Έτσι την βλέπω ως ένα ισότιμο μέλος όλων των ευρωπαϊκών χωρών. Και καλά θα κάνουμε να πάψουμε να ρωτάμε τι σκέπτονται οι άλλοι για εμάς.
ΠΡΩΤΗ On line : Άρα μιλάμε για τα δεδομένα της Ευρωπαϊκής Ένωσης;
Ακριβώς! Πλέον δε μπορούμε να μιλάμε με τα ανθενωτικά πράγματα, τα οποία συνεχίζουμε από την βυζαντινή παράδοση εναντίον των ευρωπαίων και των άλλων, θα πρέπει να τα ξεχάσουμε.
ΠΡΩΤΗ On line : Είστε άνθρωπος των γραμμάτων και πάντοτε παρουσιάζει ενδιαφέρον να ακουστεί η άποψη που έχετε στο θέμα της σχέσης αυτών των ανθρώπων με την πολιτική.
Η πολιτική είναι μία δραστηριότητα ανθρώπων που έχουν αυτή την έφεση. Θα έλεγα πως άνθρωποι των γραμμάτων, πολιτικοί, εργάτες, βιομήχανοι, θα πρέπει να έχουν ένα πράγμα υπόψη τους. Ότι θα πρέπει να κάνουν καλά τη δουλειά τους, οποιαδήποτε κι αν είναι αυτή η δουλειά. Οποιαδήποτε κι αν είναι. Αν ο καθείς έκανε καλά τη δουλειά του στο πόστο του, τότε δε θα υπήρχε και η ερώτηση που βάζετε. Ο καθένας στη δουλειά του. Και για μένα η πολιτική είναι μια δουλειά.
ΠΡΩΤΗ On line : Παλαιότερα είχε ακουστεί το όνομά σας για τη θέση της Προεδρίας της Δημοκρατίας.
Απάντησα σ’ αυτό, αφού ακόμη και Γάλλοι δημοσιογράφοι με ρώτησαν.
ΠΡΩΤΗ On line : Και ποια είναι η απάντηση;
Δεν έχω κάνει το στρατιωτικό μου.
ΠΡΩΤΗ On line : Δηλαδή τι εννοείτε; Ότι δε μπορεί να σπάσει η παράδοση που θέλει άνδρες Προέδρους;
(γέλια). Να σπάσει αυτή η παράδοση, αλλά εγώ δεν έχω κάνει το στρατιωτικό μου! Κάποτε είχα πει ότι δεν έχω το βιογραφικό που χρειάζεται. Και μου λέγανε. «Μα κ. Αρβελέρ, είστε επίτιμος Διδάκτωρ τόσων πανεπιστημίων κοκ» και πάνω σ’ αυτό απάντησα ότι «βρε παιδιά δεν έχω κάνει το στρατιωτικό μου», αλλά συνέχισαν αντιπαραθέτοντας ότι «και ο Μικρούτσικος δεν το έκανε», όταν ήταν υπουργός πολιτισμού και εκεί απάντησα «μα εγώ είμαι…μικρούτσικη». Τότε μου τηλεφώνησε ο Θάνος Μικρούτσικος και μου είπε «γιατί κ. Αρβελέρ μου το κάνατε αυτό και είπατε ότι δεν είστε …μικρούτσικη». Μα δεν είμαι, απάντησα, κλείνοντας έτσι το θέμα.
ΠΡΩΤΗ On line : Κυρία Αρβελέρ, σας ευχαριστώ πολύ!
Το www.Apodimos.com με την συνέντευξη αυτή που παρουσίασε θέλει να θυμίσει σε όλους ότι τις συζήσεις που άρχισαν τα ελληνικά ΜΜΕ να παρουσιάζουν για το πιθανό πρόσωπο του προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας που ίσως να είναι άκαιρες και επίσης δεν μπορούν να προβάλουν το δικό τους άτομο διότι επιλογή του νέου προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας το οποίο δεν κάνει πολιτική αλλά διατηρεί τους Θεσμούς. Ενώ η Κυβέρνηση πρέπει να παράγει το έργο που θα έχει προγραμματίσει (για τα 4 χρόνια), χωρίς ταραγμούς και το έργο αυτό να αποβεί για το καλό της Ελλάδος και των Εθνικών μας θεμάτων καθώς και το προβλημάτων που μαστίζουν την Ελληνική Κοινωνία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου